Testy osobowościoweVolharda (PAT)
zostały zaczerpnięte ze
strony: http://www.volhard.com/
© Jack and Wendy Volhard
Testy pozwalają wybrać właściwe szczenie dla
konkretnej rodziny. Określają temperament i potencjał posłuszeństwa, chęć
współpracy z człowiekiem, typ odruchów obronnych, tendencję do dominacji oraz
wrażliwość na bodźce wzrokowe, dźwiękowe i dotyk.
Testy te są uniwersalne dla wszystkich ras i niektóre
wyniki niepożadane w innych rasach, są dla Ridgeback'ów typowe (niezależność,
nieufność do obcych). Dają tylko ogólny zarys osobowości szczeniąt i ich
potencjału psychicznego. Określają do jakiego domu psy powinny trafić i jaki
jest najlepszy sposób ich prowadzenia. Ostateczny obraz psychiki dorosłego psa
będzie zależał od sposobu traktowania go przez właścicieli.
Przeprowadzanie testów:
PRÓBA |
CO OCENIA |
WYNIK |
# |
A
|
Stopień, w
jakim szczenię chce się kontaktować z ludźmi, poziom jego pewności siebie
lub niezależności. Instynkt
stadny |
Podchodzi chętnie, ogon
uniesiony, podskakuje, pogryza ręce. |
1 |
Podchodzi chętnie, ogon
uniesiony, uderza łapami, liże ręce. |
2 | ||
Podchodzi chętnie, ogon
uniesiony. |
3 | ||
Podchodzi
chętnie, ogon opuszczony. |
4 | ||
Podchodzi z wahaniem, ogon
opuszczony |
5 | ||
Nie podchodzi
wcale |
6 | ||
B Testujący wstaje i
powoli oddala się zachęcając szczeniaka
by podążał za nim.
Trzeba mieć pewność, że szczenię widzi, że się odchodzi. Należy zachęcać
szczenię do podążania za
sobą mówiąc do niego i
zwracając jego
uwagę. |
Chęć
podążania za
człowiekiem Instynkt
stadny |
Podąża chętnie, ogon
uniesiony, wchodzi pod nogi, gryzie stopy. |
1 |
Podąża chętnie, ogon
uniesiony, wchodzi pod nogi. |
2 | ||
Podąża chętnie, ogon
uniesiony. |
3 | ||
Podąża chętnie, ogon
opuszczony. |
4 | ||
Podąża z wahaniem, ogon
opuszczony. |
5 | ||
Nie podąża lub
odchodzi. |
6 | ||
C Testujący kuca,
łagodnie przewraca szczenię na grzbiet i delikatnie przytrzymuje w tej
pozycji przez 30 sekund. |
Stopień
chęci dominacji lub podporządkowania się,
łatwość kontrolowania w trudnych sytuacjach. Instynkt
obrony lub ucieczki. |
Szamocze się wściekle,
wymachuje łapami, gryzie. |
1 |
Szamocze się wściekle,
wymachuje łapami. |
2 | ||
Leży spokojnie, szamocze się,
uspokaja i utrzymuje pewien kontakt wzrokowy. |
3 | ||
Szamocze się a następnie
uspokaja. |
4 | ||
Nie szamocze się, żadnego kontaktu
wzrokowego. |
5 | ||
Nie szamocze się, próbuje
uniknąć kontaktu
wzrokowego |
6 | ||
D Szczenię
stoi lub siedzi po lewej stronie testującego.
Testujący łagodnie
głaszcze je po głowie i grzbiecie. Należy głaskać aż do wystąpienia
charakterystycznej reakcji. |
. Stopień
akceptacji społecznej dominacji człowieka. Instynkt
stadny. |
Skacze, uderza łapami,
gryzie, warczy. |
1 |
Skacze, uderza
łapami. |
2 | ||
Tuli się do testującego, próbuje lizać
twarz. |
3 | ||
Wije się, liże
ręce. |
4 | ||
Przewraca się na grzbiet,
liże ręce. |
5 | ||
Odchodzi i pozostaje w
oddaleniu. |
6 | ||
E Testujący bierze
szczenię na ręce, trzymając je w
splecionych dłoniach, blisko swojego ciała. Łagodnie unosi szczenię pół
metra nad ziemię i utrzymuje je tam przez 30
sekund. |
Stopień
akceptacji dominacji w sytuacji braku kontroli Instynkt
obrony lub ucieczki |
Szamocze się wściekle,
próbuje gryźć. |
1 |
Szamocze się
wściekle. |
2 | ||
Szamocze się, uspokaja,
Szamocze,
uspokaja. |
3 | ||
Nie szamocze się, jest
rozluźnione. |
4 | ||
Nie szamocze się, jest
spięte. |
5 | ||
Nie szamocze się, zamiera w
bezruchu. |
6 | ||
F Testujący kuca przy
szczenięciu i zwraca jego uwagę na kulkę papieru. Gdy wykaże ono pewne
zainteresowanie, testujący rzuca kulkę
nie dalej niż półtora metra przed szczenię, zachęcając je by
zaaportowało przedmiot. |
Stopień, w
jakim szczenię chce coś dla ciebie zrobić. Razem z popędem społecznym i
podążaniem za
człowiekiem jest to kluczowy wskaźnik łatwości lub trudności w
tresury. Popęd
łowiecki. |
Goni przedmiot, podnosi a
następnie ucieka. |
1 |
Goni przedmiot, staje nad
nim, nie wraca. |
2 | ||
Goni przedmiot, podnosi i
wraca z nim do testującego. |
3 | ||
Goni przedmiot i wraca bez
niego do testującego. |
4 | ||
Zaczyna gonić przedmiot,
traci zainteresowanie. |
5 | ||
Nie goni
przedmiotu. |
6 | ||
G Testujący delikatnie
ściska fałd skóry między palcami szczenięcia na jego przedniej łapie.
Należy stopniowo zwiększać nacisk odliczajac do dziesięciu i natychmiast
przerwać, gdy szczenię wyrwie łapę lub zacznie odczuwać
ból. -
Nie należy
używać do tej próby paznokcia. Skórę szczenięcia ściskamy między kciukiem
a palcem wskazującym, początkowo
delikatnie, potem mocniej, aż do uzyskania reakcji. |
Stopień wrażliwości na dotyk.
Kluczowy wskaźnik informujący o odpowiedniej technice
tresury. |
Reakcja po odliczeniu do
8-10. |
1 |
Reakcja po odliczeniu do
6-7. |
2 | ||
Reakcja po
odliczeniu do 5-6. |
3 | ||
Reakcja po
odliczeniu do 2-4 |
4 | ||
Reakcja po
odliczeniu do 2-3 |
5 | ||
H Szczenię
umieszczamy w centrum obszaru testowego, zaś pomocnik na jego obwodzie
wywołuje ostry dźwięk np. uderzając metalową łyżką o
patelnie. |
Stopień
wrażliwości na dźwięk. (Jest to też podstawowy test na
głuchotę.) Popęd
łowiecki. |
Słucha,
lokalizuje dźwięk, idzie w jego kierunku szczekając |
1 |
Słucha, lokalizuje dźwięk,
szczeka. |
2 | ||
Słucha, lokalizuje dźwięk,
wykazuje zainteresowanie, idzie w kierunku dźwięku. |
3 | ||
Słucha, lokalizuje
dźwięk. |
4 | ||
Kuli się, wycofuje,
chowa. |
5 | ||
Ignoruje dźwięk, nie
przejawia zainteresowania. |
6 | ||
I Szczenię
umieszczamy w centrum obszaru testowego. Testujący szybko
przeciąga w
odległości pół metra od szczenięcia ręcznik na
sznurku. |
Stopień
reakcji na poruszające się
obiekty. Skłonność do gonienia rowerów, dzieci czy
wiewiórek. Popęd
łowiecki. |
Patrzy, atakuje
gryzie. |
1 |
Patrzy, szczeka, ogon
uniesiony. |
2 | ||
Patrzy z zaciekawieniem,
próbuje zbadać. |
3 | ||
Parzy, szczeka, ogon
podkulony. |
4 | ||
Ucieka, chowa
się. |
5 | ||
J W
odległości półtora metra od szczenięcia otwieramy parasol i powoli
kładziemy go na ziemi. |
Reakcja na
zaskoczenie dziwnym przedmiotem. Odruch
obrony lub ucieczki. |
Patrzy na parasol, podbiega
do niego, próbuje gryźć. |
1 |
Patrzy na parasol,
podchodzi do niego, ostrożnie obwąchuje. |
2 | ||
Patrzy i podchodzi by
zbadać. |
3 | ||
Siedzi i patrzy, ale nie
zbliża się do parasola. |
4 | ||
Ucieka od
parasola. |
5 | ||
Nie przejawia
zainteresowania. |
6 |
Pies mający silny popęd społeczny może być łatwo nauczony podchodzenia do człowieka, lubi pieszczoty i jest przyjacielski. Niezależnie o wyników innych testów, jego zainteresowanie ludźmi, czyni go podatnym na tresurę.
Wynik 1 próbie ma ograniczenie swobody i wrażliwości na
dotyk:
Tak dominujący i agresywny pies, będący dodatkowo wrażliwy na dotyk, może sprawiać duże problemy w czasie tresury. Powinien się nim zajmować bardzo doświadczony opiekun.
Jest to raczej strachliwy pies co nigdy nie jest pożądane. Przystosowanie go do nowych warunków wymaga dużo pracy i raczej nie można na nim polegać w sytuacji kryzysowej.
Wynik 5 w próbach wrażliwości na dotyk i dźwięk:
Taki pies też może być dosyć strachliwy. Wymaga delikatnego
traktowania by uniknąć wywoływania u niego przestrachu.